ב"ה
חג הפסח - החירות האישית וההשתייכות
הלאומית
חג הפסח כולל רעיונות
רבים; ננסה לעמוד כאן על שני רעיונות הנראים לכאורה סותרים: אנו חוגגים את חג
החירות והחופש, אך כידוע ההכנות לפסח
ומנהגי החג כרוכים בעבודה קשה ובהגבלות רבות. אנו מציינים את יציאתנו מעבדות לחירות
והפיכתנו מעבדים לבני חורין, אך אנו מגלים שהיותנו בני חורין משייכת אותנו לעם שחייו הם מלאים במצוות
ובמשמעת פנימית.
הדיון בסתירה לכאורה
זו יאפשר לנו להבין את משמעות החירות והחופש.
אנשים רבים מדמיינים
את המילה "חופש" כחיים של חוסר מחוייבות, אפס מעש והתמכרות להנאות
גופניות. אך, אם נעמיק מעט נגלה שחיים כאלו באמת אינם חופשיים. במצב זה האדם מתמכר
לדרישות ורצונות גופניים, משתעבד להם והופך לעבד; עבד ליצרים, משיכה גופנית ותאוות
חומריות. בעצם, זה אינו חופש וזו אינה חירות. זו השתעבדות לרובד הנמוך יותר בחיי הגוף,
עד כי האדם הופך בעצם לסוג של בעל חיים, אמנם יותר מפותח מבחינה שכלית אך לא נעלה
יותר מבחינה מוסרית. אין זה פלא שלעיתים קרובות אנו שומעים על אנשים שהשיגו הישגים
גדולים ומזהירים בתחום חיי הבידור והמותרות, אך הידרדרו בחייהם האישיים לרמות
נמוכות ביותר, והשתעבדו לחומרים ממכרים, יצרים וניוון אישי ומוסרי.
מול כל אלו עומד מושג
החופש על פי היהדות. זה איננו חופש גופני, ואינו מאפשר התפרקות יצרים, אלא חופש
שמשמעותו הנעלה יותר: שליטת ערכי הרוח, משמעת עצמית ושחרור מכבלי השעבוד הגופני.
כשאדם יודע להשליט את דעתו והחלטתו האישית, הנובעות מאמונה במערכת ערכים ומוסר, על
פני נטיותיו הגופניות. זוהי משמעות החירות האמיתית, המבוטאת בביעור החמץ, המסמל את
היצר הרע, הגאווה והתאווה. נכון, להשיג מדריגה כזאת של חירות זה לא קל. יש לעמול
קשה, לנקות ולטהר את עצמנו ואת סביבתנו, אך התוצאה היא משמעותית ביותר. אנו הופכים
לבני חורין במשמעות האמיתית הנעלה של המושג. או שולטים בעצמנו וברצונותינו,
ומסוגלים להתגבר על יצרינו, ולפעול באופן נכון, מושכל ומוסרי.
תהליך זה מאפשר לנו
להשתייך לעם היהודי, שמשימתו ההיסטורית היא לשחרר את המין האנושי ולהאיר אותו באור
האמונה והמוסר. למען תכלית זו יצא עם ישראל ממצריים, ממיצרי השעבוד והעבדות, וסולל
את דרכו העצמאית בעולם. עם ישראל פרץ דרך במערכת העולמית, ששמה את ההישגים החומריים כמטרה הראשית וכיעד העיקרי לאדם.
היהדות איננה מתעלמת מהצרכים הגופניים, אך "שמה אותם במסגרת", מחנכת את
האדם לשלוט בהם, ומתמקדת ביעד הבא – יצירת
אדם נעלה יותר ואנושות ערכית וצודקת. לכן, כשנכשיר את עצמנו להיות בני חורין נוכל
גם להיות יהודים יותר טובים, ולהשתייך לעם שתפקידו ומטרתו להאיר את הדרך לחירות
העולם.
לך חייל
יקר,
חג פסח
כשר ושמח!
מתושבי הישוב היהודי בחברון