פרשת צו

פרשת צו
כתוב בגמרא ונפסק בשולחן ערוך "חייב איניש לבסומי בפוריא (חייב אדם להשתכר בפורים) עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי" ידוע שחכמנו זכרונם לברכה מורים לנו שלא להגיע למצב של שכרות במשך השנה, אז מה יש בפורים שאז דוקא יש מצווה להשתכר?
שלמה המלך כתב במשלי "חכמת נשים בנתה ביתה טבחה טבחה אף ערכה שולחנה" אומר המדרש זו אסתר המלכה בשעה שהגיע צער לישראל התקינה סעודה לאחשורוש ולהמן הרשע ושכרתו (את המן) ביין ביותר, וסבר המן בעצמו שחלקה לו (אסתר המלכה) כבוד, והוא לא ידע שפרשה לו מצודה שמתוך ששכרה אותו ביין קנתה אומנה לעולם (הצילה את עם ישראל) אף ערכה שולחנה, שכל המועדים (לעתיד לבוא) עתידים להתבטל וימי הפורים לא בטלים לעולם.
ר' אליעזר אומר אף יום הכיפורים לא יבטל לעולם עד כאן דברי המדרש.
המהר"ל מפראג כותב שלעתיד לבוא הניסים שיהיו בגאולה יהיו כל כך גדולים שאז אפילו יציאת מצרים תתגמד לעומת הגאולה שעתידים עם ישראל והעולם ליגאל.
והרי רוב החגים שעם ישראל חוגג הם זכר ליציאת מצרים, אבל פורים הוא חג על הנס שרצו להשמיד את עם ישראל, אם זה היה קורה חס וחלילה, לא היה יכול להיות גאולה שלמה שהרי עמנו היה נכחד. ולכן אף לעתיד , לימות המשיח נחגוג את פורים.
וכך גם יום כיפור שבו אנו חוזרים בתשובה ונמחלים עוונותינו, אנו מצילים את נפשותינו מהכחדה ולולי יום הכיפורים חס וחלילה היינו יכולים לאבד את נשמותינו ולכן אף יום הכיפורים לא יבטל לעתיד לבוא שלולי יום הכיפור לא היינו מגיעים לעתיד לבוא.
יוצא שיום הכיפורים זה הצלת נשמות עם ישראל, ופורים זה הצלת גופנו, לכן ביום כיפור צמים ומתענים ומבטלים את הגוף ועולים למעלת הנשמה כמלאכים, אבל בפורים שבו ניצל גופנו מתגלה שעם שנשמתו קדושה גם גופו קדוש, לכן בפורים חוגגים במשתה ושמחה, שזה הנאה לגוף, זה לעומת גויים שמשתכרים כמו שאנחנו רואים אצל המן הרשע שכששותה יין ושכלו מאבד את השליטה על הגוף ממילא נדמה לבהמה, ולא ידע להשמר מהמלכודות שחרבות לפתחו. וזה באמת מה שקורה לגוי שמשתכר שלבהמה נדמה, וכך אסתר גוברת על המן ותולים אותו ואת בניו על העץ.
אבל אנחנו היהודים שהשגחת הקדוש ברוך הוא עלינו ומצילנו מכל פגע את נפשנו וגופנו. מתגלה בפורים שאפילו כשאנו משתכרים גופנו נשאר בקדושה וטהרה. וכמו שכותב הרב קוק זצ"ל שיש שמירה מיוחדת בפורים מאת ה', ועוד יש לומר עניין יותר גבוה בשתית היין, שבו אנו מסלקים את השכל המצומצם שלנו בתור בני אדם. ונותנים מקום לשפע האלוקים להשפיע עלינו, וכך אפשר להבין מה הפרוש עד דלא ידע בין "ארור המן" לבין "ברוך מרדכי", שהרי המן שהוא מזרע עמלק שמייצג את שיא הרוע בעולם עד שעמנו נצטווה "מחה תמחה את זכר עמלק" אם כן נשאלת השאלה מדוע ה' ברא רע בעולם מה מקום יש לרע בבריתו של ה'? אמנם "ברוך מרדכי" ברור לנו שזה מייצג את הטוב שבעולם זה ברור מדוע נברא, אבל בפורים כששותים ואנו מסלקים את השכל הקטן שלנו אנו מתרוממים להבנה שאף לרע יש תפקיד בעולם, ואף לשיא הרע כעמלק יש תפקיד שעל ידי שהטוב יתגבר על הרע ויכלה אותו הרי הטוב יתחזק מזה ביותר.

שנזכה כולנו להגיע ליום שבו נראה שכל הבריאה כולה על מכונה, ופועלת טוב ומושפעת טוב מאת ה'.

נ.ב.  ארור המן בגמטריה = 502 וכן ברוך מרדכי = 502.

לך חייל יקר, שבת שלום ופורים שמח!
תושבי הישוב היהודי בחברון