פרשת יתרו

פרשת יתרו

בתחילת פרשתנו השבוע מספר לנו המקרא על "חותן משה"(יתרו) שבא ממדין אל מחנה בני ישראל במדבר סיני אחרי יציאתם ממצרים. עם בואו ספר לו חתנו (משה) על הניסים ונפלאות שזכו להם ו"על כל הטובה אשר עשה ד' לישראל אשר הצילו מיד מצרים" (שמות יח'/ט'). תגובת החותן לא אחרה לבוא "ויאמר יתרו ברוך ד' אשר הציל אתכם מיד מצרים ומיד פרעה... עתה ידעתי כי גדול ד' מכל האלוהים כי בדבר אשר זדו עליהם" (שם/י-יא)
  לכאורה סיום דברי יתרו קטועים וממילא לא מובנים. אם כוונתו הייתה  שד' פרע למצרים לפי השיטה של מדה כנגד מדה היה צריך לסיים את דבריו במשפט שלם ולומר "כי בדבר אשר זדו עליהם (על בני ישראל) כן אירע להם (למצרים) עצמם" אבל לא כך כתוב. ואנו תמהים ונבוכים להבין את חצי המשפט שיצא מפי חותן משה. נציע כאן פרשנות שאולי תקל עלינו הבנת הדברים.
 בתחילת ספר שמות מסופר על התייעצות פרעה, מלך מצרים, בנציגי עמו (אולי מועצת העם) בשאלה כיצד להתגבר על הגידול והעצמה של בני ישראל –דבר שבעיניו איים על המשך שלטונו. הוצעו כל מיני הצעות כנראה בדוגמת "הפתרון הסופי לבעיית היהודים" המוכרת לנו משואת אירופה. על פי מדרש חז"ל ישב באותה מועצה גם יתרו אשר בעקבות שמיעת התכניות השטניות על השמדת בני ישראל יצא  משם בטריקת דלת כמחאה על האכזריות המתוכננת. יוצא אם כן שלפי דברי המדרש ידע יתרו בדיוק מה תוכנן מראש כלפי בני ישראל, וכאשר נודע לו עכשיו מפי משה כיצד נכשלו התכניות, ועוד נהפכו לרועץ להפיל את האמפריה המצרית האדירה, הוא הביע את התפעלותו בברכה ואמר: ברוך ד' אשר הציל אתכם מיד מצרים" והוסיף לספר למשה שהוא יכול להעריך עוד יותר ממנו את גדלות ד' בכל מה שהתרחש לעיני בני ישראל, כי הוא יודע על התכניות הזדוניות שתוכננו כלפי ישראל ואיך כולן ירדו לטמיון בעקבות פעולות ד'.
 נדמה שהתופעה המתוארת לעיל מלוה את עמנו במשך כל תולדותיו, כי הרי בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו ומודעים אנו שהקב"ה מצילנו מידם אבל הערכת גודל והקף ההצלה יכולים להעריך יותר מתכנני ההשמדה ויועציהם.
 הנה לדוגמא במלחמת המפרץ מלפני 19 שנה ראינו עשרות טילי סקאד עוברים מעל לראשנו ונוחתים בערינו ובע"ה כמעט ללא פגיעה אחת בנפש. שיבחנו את בורא עולם על חסדו וטובו בעשייתו כאלה ניסי הצלה, אבל יתכן מאוד שאילו יכולנו לשוחח עם היועצים הזרים שפעלו אז בשרות העריץ והאכזר שליט עיראק סדאם חוסיין על אותו האירוע, היו אומרים לנו אינכם יכולים להעריך בחצי עד כמה פעל ד' למען ישועתכם בהפרת התכניות הזדוניות שזדו עליכם אויביכם. אם הפרשנות שלנו נכונה אזי מובנים מאוד את דברי יתרו "עתה ידעתי כי גדול ד' מכל האלוהים כי בדבר אשר זדו עליכם".


          חייל יקר ,
          שבת שלום ומבורך

            תושבי היישוב היהודי בחברון