ב"ה
פרשת שמות
פרשת
השבוע פרשת שמות מספרת לנו על גלות מצרים הקשה והמפרכת. על גזירות קשות של פרעה,
להשליך כל תינוק יהודי היאורה. מתוך כל הגזירות האלו צומחת לנו ישועה וצומח לנו
מנהיג. לא סתם מנהיג אלא משה רבינו שהוא נביא כך הדורות מי שעל ידו נתנה התורה.
משה מושלח ליאור בתיבת עץ לאחר שאמו חוששת שיתגלה ע"י המצרים ויהרגוהו. ואז
ה' מגלגל את הדברים שבת פרעה מוצאת את התינוק משה בתיבה, ומאמצת אותו. כך שמשה גדל
בבית המלך פרעה, לומד גינוני מלכות ודרכי הנהגה. יוצא שה' מגלגל שבבית פרעה צורר
ישראל, יצמח משה מושיע עם ישראל- לא פחות ולא יותר.
משה
הילד גדל ויוצא מארמון המלך לראות מה שלום אחיו היהודים, ורואה את הסבל הרב
שסובלים , ועבודת הפרך שהמצרים מעבידים אותם, והנה רואה מצרי מכה יהודי מכות רצח.
משה לא יכול להישאר אדיש למראה עיניו והורג את המצרי וכך ניצל היהודי.
בעקבות
כך נאלץ משה שהיה בן המלך המאומץ לברוח כפליט ממצרים מגיע למדין ושם נושא את
ציפורה בת יתרו לאישה. לאחר כמה שנים בעת שמשה רועה את צאן חותנו מתגלה אליו ה'
בהר חורב הוא הר סיני, במראה סנה בוער שאינו נישרף. משה מתקרב לראות את המראה
הפלאי הזה והנה קול אלוקים קורא אליו מתוך הסנה "משה, משה, ויאמר
הנני" אומר המדרש שמשה אומר הנני
מוכן למלכות, הנני מוכן לכהונה. כלומר: משה מבין שה' לא סתם מתגלה אליו, הוא מבין
שהוא נועד להיות מנהיג שהרי לא סתם הוא גדל בבית פרעה ולא סתם מתגלות אצל משה
כוחות של אכפתיות ואחוה לבני עמו.
ולכן
לפי המדרש משה מוכן לקבל עליו את ההנהגה, אלא שבהמשך הקב"ה אומר למשה שהוא
רוצה לגאול את עם ישראל על ידו ולהוציאם ממצרים. ומשה כביכול חוזר בו ואומר:
" מי אנכי כי אלך פרעה וכי אוציא את בני ישראל ממצרים". וה' עונה לו
שהוא יהיה עמו ולא רק זה אלא מביא לו "אות" שעם ישראל כשיצא יעבוד את ה'
על ההר שמדבר אליו דהיינו מודיע לו שעם ישראל יזכה לקבל שם תורה. ונשאלת שאלה כאן
מדוע משה חושש כל כך שהוא לא מתאים לשליחות הזאת, וגם מדוע חושש שעם ישראל לא
יאמין לו.
הרי
כבר היו נביאים בעולם לפניו (שלושת האבות) וכן לאורך הדורות אנו רואים נביאים בעם
ישראל ואף אחד אינו חושש שמא לא יאמינו לו שהוא נביא שהרי ה' דואג שמי שנביא כולם
ידעו שהוא נביא. עוד צריך לשים לב לזה שמשה באמת לבסוף נהיה מנהיג ואף מלך וכן זכה
להיות אפילו כהן בימי המילואים. אבל הוא לא זכה שזרעו יהיו מלכים או כהנים אלא
המלוכה נתנה לדוד ולזרעו אחריו והכהונה לאהרון וזרעו אחריו.
מסביר
הרב קוק (בספר מדבר שור) שיש שתי מדרגות הנהגה לעם ישראל, יש הנהגה שתפקידה לרכז
את כל הכוחות שקיימים בכלל ישראל ולהביא אותם לידי ביטוי ע"י המלך שהוא
הביטוי המושלם של כלל העם, זה המדרגה של דוד המלך וכן אהרון הכהן שכל כוחם בא מכלל
ישראל, ובעצם המלך הוא גם העבד של העם.
אבל
משה היה הנהגה מסוג אחר מנהיג שמוסיף כח וקדושה בעם ושבלעדיו העם לא היה מצליח כלל
להגיע למעלה שבזכות המנהיג הוא מגיע. במצרים בני ישראל עדיין לא היו עם ומצבם היה
ירוד ושפל ביותר והיה צריך ליצור בריאה חדשה ליצור עם מיוחד אשר יונק ממקורות
אלוהיים.זוהי המיוחדות של עם ישראל! בני
ישראל באו מהאבות אברהם, יצחק ויעקב שהם היו כליל המעלות,ומתוך מעלת האבות נוצר עם
ישראל. יצירה מוסרית אלוקית מיוחדת במינה .במצבם במצרים היה צריך הנהגה שתברא אותם
מחדש. ועוד תוסיף מעלה על מעלתם עד שיגיעו למדרגה שהם יקבלו את התורה, תורת ה'-
דבר שלא היה קיים קודם בעולם, וכל זה נעשה בבת אחת ולא במדרגה אחר מדרגה. משה רבנו
מבין שנס יציאת מצרים וגאולת העם יכול לעשות רק בכח עליון ושמימי, מאת ה'. כמו שה'
הבטיח ליעקב שהוא ירד עם עם ישראל למצרים והוא יעלה עמם.
משה
שהיה עניו מכל אדם ולא ראה את עצמו ראוי למדרגת הנהגה כזאת של מנהיג שכח קדושתו
ומעלותיו מרים את כל העם. משה הבין שה' יוציא ויגאל את עם ישראל ואח"כ אחרי
שעם ישראל יתרומם למעלתו משה ינהיג את העם כמו כל מנהיג שמנהיג מכח הכלל ורק מאחד
ומנתב את הכלל. ולכן אמר הנני מוכן למלכות וכהונה. אבל כשה' אמר לו שעל ידו יוציא
ה' את עם ישראל ויתן לו את התורה, משה חשש שמא אינו ראוי למדרגת הנהגה כזאת ועל זה
ה' אומר לו שהוא יהיה עמו ויתן לו את הכוחות והמעלות להיות מנהיג שיוצר בהם מדרגה
חדשה. הנהגה מחודשת כזאת יש חשש שעם ישראל לא יאמין שקיימת כזאת דרגה של מנהיג.
וזה
הסיבה גם שזרעו של משה לא המשיך בהנהגה משום שהנהגת משה התאימה ליצירת עם ישראל
בתור עם ולקבלת תורתו. אבל המנהיגים שהם מלכי ישראל וכהני ישראל להבא הם באים מכח כלל ישראל ונותנים את הביטוי
המאוחד והשלם של עם ישראל וזה לאחר שבעם ישראל כבר קיים המדרגה של עם ה' שומר
מצוותיו ותורתו. אלא שהם צריכים לגלות את רוממות העם מדרגה אחר מדרגה.
שנזכה היום שעמנו יגלה את מדרגתו ועצמיותו האמיתית!
חייל יקר, שבת שלום!
מתושבי הישוב היהודי בחברון