בס"ד
חג
שמחת תורה
החג שאנו נכנסים אליו עכשיו,
הוא אחד החגים המיוחדים שיש, חג שכולו אהבה בין הקדוש ברוך הוא לבין עם ישראל.
בתורה הקדושה מצווה עלינו ה' לחגוג את החג. כתוב: שבעה ימים תחגגו את חג הסוכות.
"ביום השמיני מקרא קדש יהיה לכם והקרבתם אשה לה' עצרת היא לכם כל מלאכת עבודה
לא תעשו".
כלומר, התורה קוראת לחג ביום
השמיני "עצרת" או בלשון חכמנו "שמיני עצרת" וכותבים חז"ל
ששמיני עצרת זה חג בפני עצמו – זה לא סוכות, אלא מה שבתורה לא מוזכרת שום מצווה
שמיוחדת לחג הזה רק שזה נקרא "עצרת". עצרת: חג שבו כולם מתכנסים ועוצרים
ממלאכה ופשוט חוגגים. מה הסיבה לעשות כזה חג בלי מצווה מיוחדת או סיבה מיוחדת?
רש"י מביא בשם המדרש
משל: משל למלך שמביא את בניו למשתה מלכותי כמנהג הממלכה לחגוג כל שנה למלוכה מספר
ימים משתה וכשמגיע הזמן שהמשתה מסתיים, אומר המלך לבניו: בבקשה מכם תשארו עוד יום
אחד ותחגגו איתי כי קשה עלי פרדתכם, כך הדבר בחג שלנו, שבא בסוף שלושת הרגלים:
פסח, שבועות, סוכות, וכן בסוף חגי תשרי ,
ראש השנה, יום כיפור וסוכות. כל החגים אנו מציינים בהם מאורעות מיוחדים, אבל לאחר
כל זה, הקדוש ברוך הוא נותן לנו עוד יום אחד, שפשוט נחגוג איתו יום מיוחד שבו
חוגגים את הקשר והאהבה ביננו לבין הקדוש ברוך הוא. וכך כשבית המקדש היה קיים אז
לאחר כל שלושת הרגלים ויום כיפור וכל המצוות פשוט כל עם ישראל נשאר בירושלים עוד
יום אחד לחגוג. תשאלו בוודאי איך כל זה קשור למה שעושים היום בחג, שנקרא שמחת תורה
שמסיימים את התורה ורוקדים עם ספרי התורה בבית הכנסת וברחובות?
חכמינו זכרונם לברכה תיקנו
לסיים את התורה כל שנה, ואין יום יותר מתאים משמיני עצרת לחגוג בו את סיום התורה,
דהיינו, מה שאנו קוראים היום שמחת תורה, כי הקשר של עם ישראל לקדוש ברוך הוא בא
לידי ביטוי בתורה. ע"י שאנו עומלים בתורה שה' נתן לנו אנו מתקרבים ומתקשרים
אליו. הדרך של עם ישראל לבטא את האהבה לקדוש ברוך הוא לשמוח ולרקוד עם התורה שהוא
נתן לנו.
אז בעזרת ה' שנזכה לחוש
ולראות היום ובכל יום את גילוי האהבה המיוחד שיש לקדוש ברוך הוא אלינו ושלנו אליו.
לך חייל
יקר, חג שמח!
מתושבי
הישוב היהודי בחברון