בס"ד
פרשת
נצבים - וילך
רבים שואלים מהי האידיאולוגיה העומדת מאחורי
ה"הפגנות שבת"? האם "חלול-שבת" של יהודי מסוים צריך להפריע
ליהודי אחר? הרי קיום או אי קיום מצוות של דת כל שהיא הוא ענין אישי-פרטי; ובמיוחד
בעולם המודרני בו כל מדינה דמוקרטית נאורה מאפשרת חופש הדת?!
בקריאת הפרשיות המחוברות של השבת הזאת בתורה
יבוא לידי ביטוי הגד המתנגד לתפישה המובעת לעיל.
וכך כתוב: "פן יש בכם איש או אשה או משפחה
או שבט אשר לבבו פונה מעם ה'... לא יאבה ה' סלוח לו... ורבצה בו כל האלה הכתובה
בספר הזה ואמר הדור האחרון,בניכם אשר יקומו מאחריכם וראו את מכות הארץ.... וכמהפכת
סדום ועמורה... אשר הפך ה' באפו ובחמתו... על מה עשה ה' ככה לארץ הזאת..."
(דברים כ"ט / י"ז – כ"ג) .
מצטייר אם כן על פי הקטע המצוטט כאן שהמרדנות
אפילו של יחיד בישראל או של משפחה אחת או של שבט אחד נגד רצון ה' עלולה להביא שואה
על כל הארץ, בדיוק כמו שקדוחו של נוסע אחד בתחתית הספינה שבים יכול להביא לטביעת
הספינה על כל נוסעיה. וכי יעלה על הדעת שהקודח יכול לטעון כלפי הבאים לעצור בעדו –
"מה אכפת לכם מה אני עושה במדור הפרטי שלי"? הרי כל בעל דעת מבין שנוסעי
הספינה כולם מהווים מעין קולקטיב וכל אחד נושא באחריות באופן שווה כלפי בטחונה של
הספינה.
עדיין ישאל השואל: כיצד מתקשר משל הספינה לנמשל
שלנו? הרי קיום מצוות הדת בכל זאת הוא עניין פרטי ולא ציבורי?
כך באמת הדבר בכל שאר הדתות שבעולם, אבל לא
ביהדות.
בהר סיני בנוסף לגילוי של רצון ה', נעשינו עם
עם יעוד מיוחד להאיר את אור ה' בעולם, ולהביא לגאולת כל האנושות. התפקיד הזה הפך
אותנו להיות קולקטיב בו כל אחד נושא באחריות שתופית להצלחתו. קוראים לתופעה הזאת
"תורת הערבות" האומרת ש"כל ישראל ערבים זה לזה" – כלומר, כמו
ערב החתום על שטר מלווה יידרש לפרוע את המלווה באם הלווה יאכזב, כך בעם ישראל
המרדנות כלפי מילוי תפקידנו הלאומי-האלוקי אפילו של יחיד או של רבים יכול להביא
אסון גם על החלק הנאמן של העם במידה והיה בידו למנוע את אותה המרדנות.
המוסבר כאן הוא נסיון לבטא את האידיאולוגיה
המנביטה את "הפגנות השבת" כפי שהיא עולה מפרשתנו להבנתנו. אם חלול השבת
הציבורי של זמננו נובע ממרדנות בדוקא,ובכך
אנו מסופקים יכולה להיות הצדקה למפגינים, כי הנדון
הוא ענין קיומי-לאומי הרת אסון; אבל
יחד עם זאת הם צריכים להיות בטוחים שמעשה מחאה זה יכול רק לתקן ולא להפך.
שאלות נוקבות אלו טעונות לדעתנו ברור יסודי.
לך חייל
יקר, שבת שלום!
מתושבי
הישוב היהודי בחברון