בס"ד
פרשת
האזינו
הגורל היהודי הולם בנו מפעם לפעם, בעצם לעתים
תכופות מידי. לאחרונה זוכרים אנו את "ועדת גולדסטון" והמשט הטורקי שחברו
לצביעות הבינלאומית וכתבו עוד סעיף ב"חוק בדידות ישראל".
אם כי, בדידות זו הינה לחם חוקינו מימים ימימה.
הרי כל גלוי נוסף של איפה ואיפה מגביר את המועקה ותחושת המחנק. אין פלא שגורל לא
טבעי זה אשר כוח מסתורין נודף ממנו מעלה כל פעם מחדש את השאלה: למה? מה לא בסדר
אתנו? מה הסוד המנווט כך את גורלנו בין העמים?
לשאלה זו ולדומות לה הקדיש משה רבינו את רגעי
חייו האחרונים.
בצו האלקים הוא הגיש כמתנת פרידה את מסמך הגורל
היהודי את שירת האזינו אותה נקרא השבת.
זה עתה סיים משה את נאומו הארוך שכלל בתוכו את
רוב פרקי ספר "דברים". שיאו היה, התוכחה האיומה, מגילת היסורין שתהיה
מנת חלקו של העם באם יפר את הברית. העם שמע ונחרד, אולם אותה שעה היתה דעתו נתונה
לבעיות קיומיות ומיידיות. סיום הקדנציה של משה, תחילת מנהיגותו של יהושע וההכנות
לכבוש הארץ. תוכחת התורה הינה סיפור לעתיד לבוא ואינה מוחשית עתה. אך לא כך
האלקים, אשר עתה, דוקא עתה, עם כל הלחץ הקיומי המיידי מעלה את שאלת הדורות הבאים:
שאלות ה"למה" שישאלו בעת השתוללותם של גזרות, שחיטות וגירושים. תהיות
שיפרצו מול פוגרומים, טבח ושואות. ה"עת מתי" שנחוש למראה שנאת עולם לעם
עולם ולארצו.
והנה דברי האלקים למשה: "...וימצאוהו רעות
רבות וצרות, ואמר ביום ההוא: על כי אין אלקי בקרבי מצאוני הצרות האלה"...
זהו העתיד הנורא המתפרש על פני אלפי שנים
ושוברו בצידו: "על כי אין אלקי בקרבי"... מהות עתיד זה חייבת להיות
מובנת כבר עתה, מוסברת דווקא ע"י המנהיג הראשון. לא די בחכמה שלאחר מעשה,
בדברי נביאים אחרונים והוגים שיסבירו את מה שקרה.
לא יהיה לדבריהם תוקף, האמינות והנחמה משתמעים
מדברים שנאמרים מראש מפי גוזר הגזירות המכתיב את מהלכי ההיסטוריה. ועל כן
"ועתה כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל למען תהיה לעד בבני
ישראל"... והיה כי תמצאן אותו רעות רבות וצרות וענתה השירה הזאת לפניו
לעד" כל פעם בנפול הרוח, ברגעי יאוש תהומי יפנה היהודי מבטו את השירה וישאב
ממנה עידוד לנוכח גורלו המיוחד.
וידע, שכשם שבאו עליו הפסוקים הראשונים יראה
בהתגשמות הפסוק האחרון בשירה: "הרנינו גויים עמו כי דם עבדיו יקום ונקם ישוב
לצריו וכפר אדמתו עמו".
במהרה בימינו אמן!
נכתב
עפ"י "פרשה ולקחה" מאת הרב מ. גרילק
לך חייל
יקר, שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה,
לחיים
טובים ארוכים ולשלום. שבת שלום!
מתושבי
הישוב היהודי בחברון