בס"ד
פרשת
בראשית
"ספר הישר"
השבוע אנו מתחילים מבראשית – "תרתי
משמע" כלומר, מתחילים לקרוא מהתחלה את סדר הפרשיות, כל שבת פרשה משלה. השבת
אנו קוראים את הפרשה הראשונה בתורה: פרשת "בראשית" – אשר על שמה נקרא כל
הספר – "ספר בראשית" הנקרא בפי הנביאים גם "ספר הישר".
מסביר ה"נציב מוולוז'ין" [ רבי נפתלי
צבי יהודה ברלין ראש ישיבת וולוז'ין המעטירה "אם הישיבות" אשר גדולי
הדורות הקודמים יצאו ממנה (1893 – 1817)
].
"ספר
הישר" נקרא על שם אבותינו הקדושים: אברהם, יצחק ויעקב שנקראו
"ישרים" ואשר כל ספר בראשית מספר את סיפורם. ולמה נקראים הם דוקא
"ישרים" ולא "צדיקים" או חסידים, ותארים רבים נוספים שהיו
ראויים להם?
אלא שהאבות התנהגו בישרות עם כל באי עולם. גם
עם רשעים ועובדי עבודה זרה שהיושר, הצדק, והמוסר, הם להם כמעט כקווים מקבילים
שאינם נפגשים, ובכל אופן האבות קרבו גם אותם והתייחסו גם אליהם בשיא החסד והישרות
בניגוד לאנשי "בית ראשון" שהיו צדיקים חסידים ועמלי תורה שדקדקו בקלה
כבחמורה אך מי שלא חשב כדעתם... הוציאו אותו "מחוץ לגדר". ועל ידי כך
הגיעו לשפיכות דמים. אומר אליהם הנציב "שהקב"ה אינו סובל צדיקים
כאלו".
שיהיה ברור! הנהגה זו של האבות היא ההנהגה
היותר קשה לביצוע, אין כאן מקום להאריך אך כל אחד מאתנו מוזמן להתבונן מסביבו
ולראות איך במעגלים שונים "מדירים" (מוציאים מחוץ לגדר" בדרך כלל
בלווי "זובור" כזה או אחר) את מי שלא חושב כדעתנו.
ובכן רבותי זוהי מסקנת הדברים:
יש להבחין היטב בין טוב לבין רע, בין אור לחושך
(שלא כהומאניות המערבית המטשטשת את המושגים הנ"ל ומערבבת ביניהם), אך להתנהג
עם כולם בישירות! ולקרב את כולם למוסר האלוקי.
חייל יקר, שבת שלום!
תושבי הישוב היהודי בחברון