בס"ד
פרשת
אחרי מות - קדושים
"ושמרתם את חוקותי וכו' אשר יעשה אותם האדם וחי בהם"
מפסוק זה דרשו חכמים ז"ל
וחי בהם – ולא שימות בהם מכאן שפיקוח נפש דוחה שבת, כלומר הקב"ה רוצה בחייו
של היהודי ולא במותו (חוץ משלוש עבירות חמורות: גילוי עריות, שפיכות דמים ועבודה
זרה שבהם יהרג ולא יעבור) אולם על הפסוק "אדם כי ימות באוהל" – אמרו
חז"ל אין דברי תורה מתקיימין אלא במי שממית עצמו עליה . לכאורה סתירה: האם
רצון ה' במיתה או לא.
ישנו סיפור שמובא בשם החפץ
חיים ז"ל – על אדם שהתרחק הרבה מתורה ומצוות שנים רבות והתחיל להתעסק במסחר. יום אחד נזכר שזה יום פטירת אביו והודיע
לאשתו שהוא הולך לומר קדיש בבית הכנסת ויחזור תוך זמן קצר. אולם כשנכנס להתפלל ראה
שלאחר התפילה ממשיכים האנשים ללמוד ואז נזכר בצעירותו שגם הוא כך נהג והחליט לשבת
איתם והנה רואה בפתח את אשתו "רומזת" לו שהוא מאחר הרבה והוא לא הגיב.
לאחר גמר הלימוד, כשהאנשים
הלכו, התחילה לצעוק עליו איך השאיר אותה לבד זמן כל כך רב? שאל אותה "אם היו
אומרים לך שבעלך מת, מה היית עושה? ודאי שהיית מסתדרת באיזה אופן. א"כ, תודי
לה' ית' שבעלך "מת" רק לשעתיים.
זאת הכוונה אדם כי ימות באוהל.
כיון שנכנס אדם למשימת קודש בין בלימוד, בין בתפילה ובין מצוה אחרת, צריך להתמקד
במטרה ולשאר העניינים, כאילו הוא מת. כמו כן, מצות בטחון ישראל כל חייל צריך לדבוק
במצווה גדולה זו ולשאר העניינים כאילו הוא
מת. וה' יזכה אותנו לעמוד יפה במשימות המוטלות עלינו בימים אלו מתוך גבורה ואמונה
גדולה
לך חייל
יקר, שבת שלום!
מתושבי
הישוב היהודי בחברון