בס"ד
פרשת
מצורע
"אלוקי, נצור לשוני
מרע ושפתי מדבר מרמה"
חלקה הראשון של
פרשת השבוע עוסק בחזרתו אל החברה האנושית של המצורע. הצרעת היא עונש על עוון לשון
הרע ונידוי המצורע הוא מידה כנגד מידה לחוטא. זה שבא בדבריו להטיל פירוד בין בני
אדם הופרד בעצמו מחברת האדם וישב בדד מחוץ למחנה. זה שפעל כנגד האחווה והרעות
וחותר תחת שלום המחנה ויסוד האחדות בעם ישראל הוציא את עצמו מן הכלל.
בתום ימי צרעתו
בשעה שהוא מבקש לחזור אל החברה בה פגע, אין הוא עומד במדרגה אחת עימה. רמתו
הרוחנית התדרדרה כל כך בעוון חטאו עד כי גם מעמדו כחלק מעם ישראל זקוק לשיקום
יסודי. לשם עליה מחודשת לדרגה רוחנית של כלל ישראל עליו לבצע סדרת פעולות עליה
והטהרות המחזירים אותו לרמה הבסיסית של יהודי מן המנין. ואכן ישנו דמיון בין
הפעולות שמבצע המיטהר מצרעתו לבין הפעולות שעם ישראל עשה כהכנה לקבלת התורה בהר סיני.
מדבר לשון הרע יורד לרמה של עם ישראל לפני קבלת התורה.
כמה קל לקלקל
וכמה קשה לתקן. בהבל פה חל קלקול עצום בחברה ובדרגתו הרוחנית של האדם, ובעקבותיה
נגררת הצרעת והביזיון האישי, ההרחקה והנידוי, ובסופה שורה של פעולות שכל מטרתם היא
החזרתו של המצורע אל הרמה הבסיסית של משויך לחברה, דרגה שהפיל את עצמו ממנה בנדנוד
לשון ושפתיים.
בימינו אין
עונש הצרעת בא בגלוי על מדברי לשון הרע אך הפירוד אותה מולידה פעולה זו פועל את
פעולתו במידה דומה גם על מי שדיברו עליו אך גם על המדבר בעצמו. מן הדין היה שהחברה
עצמה תוקיע ותרחיק את מדברי לשון הרע. לצערנו אין המציאות תמיד כך ולעיתים מדורי
"הרכילות" בעיתונים (בלי להסתתר אפילו תחת כותרת אחרת) ומושכים בריש גלי
את עיניהם של רבים ומשמשים במה מכובדת באתרי חדשות באינטרנט.
כמה טוב להיות
משויך לחברה בה מבינים את משמעותה של המילה וחשיבותה, בוחרים את המילים ובוררים
אותן כראוי ונמצאים באקלים בריא וטהור של לשון נקיה ובונה. כל אחד ואחד שבוחר את
מילותיו ונזהר מלדבר לשון הרע מרחיב את מעגלי החיוביות והטהרה ובכך משתייך לקבוצה
טובה של אנשים הרואים בדיבור לא רק כלי תקשורת חסר גבולות או מגבלות אלא מכשיר רב
עוצמה לבנות חיים טובים ויפים ובריאים.
הבה נאמר את
מילות התפילה הבאות מתוך כוונה מיוחדת "אלוקי, נצור לשוני מרע ושפתי מדבר
מרמה". ונזכה להיות חלק מאלו הבונים את החברה על יסודות איתנים ואחראיים
ובריאים.
שבת שלום.
לך חייל
יקר, שבת שלום!
תושבי
הישוב היהודי בחברון