פרשת משפטים


בס"ד
פרשת משפטים

לאחר המעמד הנשגב של קבלת התורה בהר סיני, והדרגה הרוחנית הגבוהה של מפגש "פנים בפנים" עם ה', אנו נקרא השבת פרשה שיורדת אל הפרטים הקטנים ביותר בחיי האדם.

בפרשה זו ישנה סידרה של מצוות העוסקות בסידור החיים החברתיים בין אדם לחבירו, לשכנו, ולחברה שבה הוא נמצא. מצוות אלו הנקראות בהלכה "הלכות נזיקין". בהקשר למצוות אלו נאמר בתלמוד : "אמר רב יהודה האי מאן דבעי למהוי חסידא לקיים מילי דנזיקין", דהיינו מי שרוצה להיות חסיד ולהשיג קרבת אלוקים יעסוק בדיני נזיקין.

היינו מצפים שהתורה תדריך אותנו אל הדרך המובילה לקרבת אלוקים ע"י מצוות שעוסקות בין אדם למקום, ואילו העיסוק בעניינים החברתיים "הטכניים" ליצירת חברה מתוקנת יניחו בידי חכמי הציבור המחוקקים והמשפטנים. והנה, מאמר זה מורה לנו שדווקא העיסוק בנזיקין מקרב אותנו לה'.

אכן, יסוד גדול באה התורה ללמדנו, הקב"ה יוצר האדם הוא היחיד המכיר היטב את כוחותיו הרבים של האדם ואף את חולשותיו. אנו עדים לצערנו לאין ספור מקרים ו"פרשיות" שנבחרי ציבור מכל התחומים נופלים בענייני כספים ותאוות חומריות אחרות עד כדי פגיעה חמורה באושיות החוק במדינה.

מי שחושב שהוא יכול לקבוע כללים ולחוקק חוקים מוסריים וחברתיים ללא חיבור אל האמת האלוקית המוחלטת סופו שיבוא לידי קלקול והשחתה חברתית  הגרועים ביותר, כפי שקרא בדור המבול ובעוד מקרים אחרים. רק חוקי אמת של אלוקים אמת יכולים להבטיח צדק ותיקון חברתי, משום שאין בהם נגיעה אנושית. לכן, התורה מדריכה אותנו לעסוק בדינים אלו על מנת להגיע לדעת אלוקים אמת.

אנו מתפללים כל יום " השיבה שופטינו כבראשונה, ויועצינו כבתחילה", שכן מסימני הגאולה החזרת משפט צדק ואמת לעם ישראל כפי שהבטיחנו הנביא ישעיה:
"ואשיבה שפטיך כבראשנה ויעציך כבתחלה, אחרי כן יקרא לך עיר הצדק קריה נאמנה, ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה"
במהרה בימינו אמן.

 
לך חייל יקר, שבת שלום!

מתושבי הישוב היהודי בחברון