בס"ד
פרשת
משפטים
השבת נקרא את פרשת
משפטים.פרשת משפטים עוסקת בכל מיני פרטי דינים/חוקים של עם ישראל.לדוגמא:איך צריך
ליהיות היחס לעבד ומה העונש של אדם החובל את חברו.
ישנה שאלה מרכזית אשר מתעוררת
לאחר עיון מעמיק בפרשה.
לאחר שנפגשנו בפרשת יתרו במתן
תורה, בהופעת הקב"ה בורא כל העולם ובייחדו את עם ישראל אליו –
"יורדים" אנו לפרשת משפטים עם מקרים קטנים – עבדים, מי שמזיק את חברו,
גנבות, שבועות, שומרים ועוד. נראה הדבר ש"צנחנו" מפרשה גדולה מוסרית ,
אידיאלית, לפרשה קטנה העוסקת בקוצו של יוד.לכאורה בפרשה לאחר מתן תורה היה צריך
לדבר על דברים קצת יותר מרוממים ומיוחדים.
אך צריך להבין כי מתוך מעמד
הר סיני, מתוך הברור כי עם ישראל כולו אידיאלי אנו יורדים לכל פרטי החיים.התורה
הגדולה מקבלת משמעות רק אם היא מקיפה את כל מרחב החיים מלמעלה ועד למטה רק כאשר כל יצור חי מקבל מענה אז אפשר
לומר שהתורה הינה תורת חיים אשר דרכה צריך לחיות ולנהל את כל היקום כולו.
ישנו משפט מפורסם "מכל דיבורי וניתוחי
הכלכלנים הבכירים – העני לא קיבל פרוסת לחם"
משום שדיבור באידיאלים גבוהים
לא יקדם את העולם עד שלא יהיה הדבר משויך למעשה האדם- את הדבר אותו עושה האדם בינו
לבין עצמו, ועד ליחסים עם אחר, ועד להופעת כל האומה ככלל. לכן פרשת משפטים באה
ללמדנו מהם מעשינו בחיינו . ואומרת הפרשה בסופה "ושמתי את גבולך מים סוף עד
ים פלישתים וממדבר עד הנהר כי אתן בידכם את יושבי הארץ וגרשתמו מפניך". מתוך שכל אחד יהיה מוסרי בכל חייו ובכל פרטיו – תופיע מלכות ישראל במלואה.
.
חייל יקר, שבת שלום!
תושבי הישוב היהודי בחברון