פרשת משפטים

פרשת משפטים – "נעשה ונשמע"


לחיילינו היקרים השלום והברכה!

ראשית, ברצוני לברך אתכם בשם תושבי האזור ובשם אלפי המבקרים הבאים לפקוד את קברי אבותינו על פעילותכם ומסירותכם על מנת לאפשר שגרת חיים וביקורים בעיר האבות.

ישנה טענה המושמעת לא מעט פעמים ביחס לקיום התורה ומצוותיה, בכך שהתורה והמצוות הם חוקים וכללים ה"מונחתים" על בני האדם מלמעלה, ומכתיבים לנו את סדר החיים, ללא הבנה והתחשבות בצרכים האנושיים, ולמעשה כופים עלינו להתנהג בניגוד לרצון החופשי שלנו.
נתבונן בפרשיות שאנו עוסקים בהם בימים אלו וננסה לדלות מהם תשובה לטענה זו.
בפרשה הקודמת נפגשנו בתאור המיוחד והמרגש של הופעת והתגלות ה' על הר סיני לעיני מליוני בני אדם מעם ישראל. פלא רוחני שאף יציר אנוש לא חווה אותו לראות מראות אלוקים פנים אל פנים.
והנה, בפרשתנו יש ירידה ותפנית חדה מהפרשה הקודמת. מתיאור המעמד הנשגב אנו יורדים להתעסקות בעניינים שבין אדם לחברו, מריבות, רמאויות, נזקים וסכסוכים בין בני אדם?
אלא, תורתנו היא תורת חיים, והיא מתפשטת על כל תחומי החיים מרגע לידתו של האדם ( ואף לפני לידתו), עד יומו האחרון, בהדרכה מפורטת איך להתנהג בכל מצב ומצב. רק תורה שניתנה מלמעלה ע"י האלוקים אשר גם ברא את האדם, יכולה על פי הכרת אופיו של האדם, הרכב גופו ואיברין, לתת לו הדרכה פרטנית שכזו. ואכן, אין סתירה בין העיסוק ברום המעלות הרוחניות לבין תחתית עולם העשיה הכל נובע מאותה אחדות אלוקית.
ולכן, מסיימת פרשתנו בקריאת עם ישראל, אותה קריאה שמהדהדת מאז ולעולם כאיש אחד בלב אחד "נעשה ונשמע". המדרש על פרשתנו אומר : אמר ר' אלעזר, בשעה שהקדימו ישראל נעשה לנשמע יצתה בת קול ואמרה להם מי גילה להם לבני רז זה שמלאכי השרת משתמשים בו? דכתיב ברכו את ה' מלאכיו עושי דברו לשמוע בקול דברו, ברישא עושי והדר לשמוע.
משמעות המדרש, כאשר אדם רוצה לעשות פעולה כלשהי, המוח נותן פקודה והיד או הרגל פועלת את הפקודה. ןזאת, משום שיש אחדות גמורה בין הרצון לבין הכוח הפועל. כך גם אצל המלאכים אין הבחנה בין הרצון לעשות לבין העשיה. אצל עם ישראל התורה והמצוות חקוקות בתוך נשמותינו ולכן אמרו נעשה ונשמע, הקדימו שמיעה לעשיה, בגלל הרצון הפנימי התואם לרצון האלוקי.
נמצא, שאין התורה ספר חוקים ה"מונחת" עלינו, אלא חלק בלתי נפרד מהוויית חיינו, וכל עבודתנו היא לגלות ולהוציא אותו מן הכוח אל הפועל. מרום מעמד מתן תורה ועד עניינים "פעוטים" שבין אדם לחברו הכל אחדות אחת גמורה

שבת שלום
וה' ישמור צאתכם ובואכם מעתה ועד עולם