בס"ד
פרשת נח
רק לפני שבועיים ישבנו בצל סוכתינו
והחוויה כמעט נשכחה. אולם פרשת השבוע שנקרא השבת בבית הכנסת מעלה מחדש את הזכרון
של אחת ממצוות החג. הרי בכל ימי חג הסוכות חובה היה לקרוא בתורה את סדר מוספי
קרבנותיו שהיה נהוג בבית המקדש. על פי מצות ה' היו מקריבים סך של 70 פרים מתחילת
החג ועד סופו ; בסדר הפוחת והולך כלומר, ביום הראשון העלו 13 פרים, ביום השני 12
פרים ,וכן הלאה עד שביום השביעי (האחרון) העלו 7 פרים בלבד.
חכמינו ז"ל קבלו ששבעים הפרים האלה
שהוקרבו על ידי כהני ישראל בחג הסוכות נועדו לזכות את 70 אומות העולם, המיישבים את
כדור הארץ, בגשמי ברכה, ובשאר ענייני הרווחה. שהרי התורה מחנכת אותנו לראות את
גאולת כל האנושות כיעד עליון ובאופן המבוטא על ידי נביאנו צפניה (פרק ג' / ט')
"כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרא כולם בשם ה' לעבדו שכם אחד".
מנין להם – לחז"ל שישנם 70 אומות
בעולם?
דבר זה מופיע רק בפרשתנו בתאור התפלגות
האנושות(לאחר חטא מגדל בבל) שהיתה מקודם מאוחדת ב"שפה אחת ובדברים
אחדים", ההתפלגות התחילה בהפרדת משפחות, כל אחת צויינה בתורה בשמה ומהן
התפתחו קבוצות רבות ושונות "למשפחתם ללשונם בארצתם בגויהם" (פרק י' /
ה', כ', ל') ומספרם 70 יחד עם ישראל .
נשאלת השאלה: מה פשר סדר ההקרבה של 70
הפרים בצורה פוחתת והולכת כמתואר לעיל?
על כך כתב רש"י (במדבר כ"ט /
י"ח) "פרי החג שבעים הם כנגד שבעים אומות שמתמעטים והולכים; סימן כליה
להם..." מדברי רש"י אלה ניתן להבין, שציפיית היהדות לכליית כל חלקי
האנושות פרט לישראל?! אולם דבר זה נוגד את דברי נביאינו כמודגם בדברי צפניה
הנ"ל!.
ניתן להסביר שאין רש"י מחייב כליית
האישים המרכיבים את הלאומים שבאנושות אלא בביטול הלאומיות
המפרידה את האנושות ונועדה מראש לקדם ולתקן את הגויים השונים באופן זמני
בלבד.
כפי שההיסטוריה הוכיחה, אותה לאומיות
נהפכה לאגואיזם קולקטיבי המקימה מחיצות עוינות בין העמים ולמלחמות נקובות בדם.
אותה לאומיות עתידה להתבטל וטוב שיהיה כך, אולם הלאומיות הישראלית מופנית בשרשה
לתיקון העולם במלכות ש-ד-י ולגאולת האנושות כולה; ולכן קיומה מוצדקת ומחוייבת למען
עולם עתידי מתוקן. (ראה מאמרו של הרב יעקב משה חרל"פ זצ"ל "בין
לאומיות ישראל ללאומיות העמים" בספר מי מרום כרך ו' עמ שלה). השקפה זו מחייבת
מדינת ישראל חזקה ומתוקנת וחיזוק לאומיותינו כדי להוות אור לגויים ; ואשרי חיילי
צה"ל המשמים שליחים למגמה הזאת.
לך חייל יקר – שבת
שלום!
מתושבי הישוב היהודי
בחברון