הפרשה שלנו מפורסמת וכל ילד יכול לספר את
סיפור המבול.
כשהפרשה נקראת ע"ש מישהו התורה רוצה
להסביר לנו איך ללמוד מחיי גיבור הפרשה.
לימוד מהצלות ואף ממצבים שבהם יכל לפעול
בצורה שונה וטובה יותר.
בפירוש רש"י אנו מוצאים דבר הסבר
מפתיע לפסוק "נח איש צדיק היה בדורותיו"- שיש הדורשין זאת לזכות ויש
הדורשים לגנאי.
המסנגרים אומרים שנח אכן היה איש צדיק
ע"פ כל קנה מידה לא רק לגבי דורו אלא גם לגבי כל דור אחר, והדורשים לגנאי
מלמדים שרק יחסית לדור שחי בו שהיה רשע ומושחת היה נח נחשב צדיק אך אם היה בדור
אחר הוא לא היה כ"כ בולט בצדקותו...
התורה היא שלמות ולכן שתי דעות אינם
סותרים זה לזה אלא משלימים זה את זה. אכן נח היה צדיק ללא ספק אבל יש מה ללמוד ממה
שלא פעל. בספרות החסידית אפשר למצוא מילות ביקורת על נח שבהם מרומזת הטענה הבאה:
ה' מצווה את נח לבנות תיבה ומדגיש לו שהבניה צריכה להימשך 120 שנה (הרבה פז"מ
היה לו לנח...)
ע"מ שאנשי דורו יראו את הבניה המוזרה
הזאת של תיבת עץ ענק ויבררו על מה ולמה, ועל נח היה מוטל לענות ולהסביר שאלוקים לא
מבסוט מאיתנו ועומד להנחית עלינו מבול אז בואו נתעורר!
בואו נשתנה ונתקן דרכינו ! ואין ספק שהיו
לנח הרבה מפגשים מהסוג הזה.
וע"כ שואלים "הכיצד במשך 120
שנה לא הצלחת לתקן ולו מעט מאנשי הדור?" יש כאלו שגם לימדו שהשם נוח זה כי
הוא ישב אולי יותר מדי בנוח ולא הסתער על המטרה.
נלמד מכך שכשאדם נתקל במציאות שצריך לתקן
ע"כ מסביר הרבי מילובביץ שיאמין וידע שגם ניתנו לו מלמעלה הכוחות לתקן ולשפר
ואסור אף פעם להרים ידיים!
שבת שקטה ונעימה ואל תדאגו הרגילה עוד
תגיע...