פרשת במדבר – שבת חברון

פרשת במדבר – שבת חברון
אנו עומדים להתחיל את הספר הרביעי של חמשת חומשי תורה: ספר במדבר.

מדבר – מקום של שיממון, שקט, מוות, חוסר חיים. מקום שהוא לכאורה ללא כל תועלת מעשית. מקום שצריך לעבור אותו כמה שיותר מהר, אך מצד שני דוקא באותו מקום חסר חיים, נטול כל,כאשר אין מכשירים,אין טכנולוגיה,אין עזרה מגורם חיצוני והאדם / שבט מתמודד מול עצמו, ומול החברה הסובבת אותו הוא מסוגל להוציא את מיטב כוחותיו אל הפועל כדי להתקיים, ולגבש את אישיותו לקראת העתיד הנכסף. הכניסה לארץ ישראל, והחיים בא"י, חיים שלמים של קדושה.עם ישראל רצה לעבור את המדבר כמה שיותר מהר כדי להיכנס לארץ ישראל.אך לאחר חטא המרגלים התברר שהעם עדיין לא מוכן. צריך עוד 40 שנה של נדודים ושל עמל רוחני בכדי לגבש את הזהות הלאומית בכדי לבנות את הקדושה המיוחדת, ובשביל להיות ראויים להיכנס לארץ הקדושה.

בצעידה של עם ישראל במדבר היה סדר. סדר תנועה של כל השבטים.סדר זה לא היה סדר מקרי אלא סדר אלוקי. סדר שכל ענינו בסוף הוא לבנות את הקומה הראויה בכל עם ישראל בכדי שיוכלו לרשת את הארץ .

הראשון בסדר זה היה שבט יהודה.
מדוע שבט יהודה היה בתחילה? אומרת התורה ונשיא לבני יהודה נחשון בן עמינדב. זהו אותו נחשון אשר הביע אמונה גדולה בקב"ה ובהבטחתו ומתוך מסירות נפש קפץ אל המים בים סוף כדי לברוח מן המצרים ולא פקפק בהבטחת משה והקב"ה. אם כן, בני שבט יהודה זריזים הם, במצוות ובאמונה. יש בהם מסירות נפש אדירה,ובמצבים קשים ודאי שיש על מי לסמוך ממילא מובן מדוע הם מובילים את עם ישראל במדבר ומהווים דוגמא לכולם כהכנה לקראת ירושת הארץ.

ובסוף, המאספים היו בני שבט דן. מדוע דווקא הם היו אחרונים? אומרים חז"ל: שכאשר עמלק רדף אחרי בני ישראל במדבר "ויזנב בך כל הנחשלים אחריך" הוא היכה והרג את כל מי שהיה מאחור, ואלו הם בני דן! ומדוע היו מאחור? מכיוון שהיו עובדים עבודה זרה והיו חלושים מחמת החטא ולכן עמלק גבר עליהן, לכן הם היו האחרונים.עם ישראל סבל מספיק במדבר בעקבות חטאים ולכן אין עניין ששבט זה יצעד קדימה.מצד אחד אפשר להסתכל על זה כעונש 40 שנה תלכו מאחור ואח"כ נראה... אך אמרנו שענינו של המדבר הוא לא רק עונש אלא בניה ותיקון של קומה נוספת בעם ישראל כולו.ההליכה אחורה בעצם היתה התיקון של שבט דן. שבט דן היו המאספים , אומרים חז"ל שהיו מאספים את אבדות עם ישראל ומחזירים אותם לבעליהם. מה המיוחד בדבר הזה, שבט דן כשלו בעוון עבודה זרה וגרמו לזה נזק לכלל מכיוון שבגלל זה בא עמלק והצליח להכות את עם ישראל ולכן יש את מצוות השבת אבידה, אשר עוזרת לכלל.

ואפשר לומר על גבי זה עוד משהוא. כדי לכפר על עוון הניתוק מעם ישראל שבט דן היה צריך להתרומם ולהתחבר מחדש לבסיס של עם ישראל. אל מידת החסד. כמו שכתוב בגמרא ביבמות(ע"ט) שלשה סימנים יש באומה זו: רחמנים, הביישנים וגומלי חסדים. מידת החסד היא מידתו של אברהם אבינו.תתן אמת ליעקב חסד לאברהם. "וזוכר חסדי אבות..." כדי לתקן את עצמם מעוון הפירוד הנורא של עבודה זרה,ובמיוחד לקראת הכניסה לא"י זקוקים בני דן להתחבר מחדש אל האבות הקדושים, אל אברהם אבינו ומתוך החיבור לאבות הקדושים ומידותיהם, לעם ישראל כולו.זוהי האפשרות היחידה לחזור בתשובה מלאה ולחזור ולהיות אחד משניים עשר השבטים אשר בונים את עם ישראל.

כך גם כולנו בשבת זו, לפני 41 שנה זכינו כולנו לשוב ולהתחבר לאבותינו הקדושים ומידותיהם במערת המכפלה, לא רק חיבור נפשי אלא גם חיבור פיזי, חיבור אשר מתחזק משנה לשנה עד עצם היום הזה.

שנזכה כולנו להתחבר לאבותינו וממילא לעם ישראל כולו בכל מלוא רוחב ארצינו
"לשנה הבאה בירושלים".
חייל יקר, שבת שלום!

מתושבי הישוב היהודי בחברון