בס"ד
פרשת
במדבר.
בפרשתנו
מסופר על סדר חניית בנ"י במדבר, ועל סדר נסיעתם .
במזרח
חונה שבט יהודה, ועמו יששכר וזבולון. מצד דרום:שבט ראובן, ועמו שמעון וגד. מצד
מערב:שבט אפרים ,ועמו מנשה ובנימין.מצד צפון:שבט דן ,ועמו אשר ונפתלי.
המשכן
ומחנה הלווים שוכן באמצע מחנה ישראל.
סדר
הנסיעה –כסדר החנייה ממש.
דגל
מחנה יהודה הכולל את השבטים יששכר וזבולון זכה להיות בראש המחנה, ובצד החשוב ביותר
–המזרח, שממנו יוצא האור לעולם. מדוע דווקא שבטים אלו זכו לכך?
המדרש
מלמד (מד"ר כב ז) שישנן שלוש מתנות
טובות שנבראו בעולם ומתנות אלו כוללות כל הטוב הצפון בטוב שבעולם :חכמה,גבורה
ועושר.
שלושת
השבטים הראשונים –יהודה ,יששכר וזבולון- זכו במתנות האלו. רמז לכך סמלי דגליהם :על
דגל יהודה היה מצויר אריה , שהוא מסמל גבורה ומלוכה.
על
דגל יששכר היו מצוירים השמש והירח , לרמוז לפסוק:"ומבני יששכר יודעי בינה
לעתים"-מסמל את המדע והחכמה . ועל דגל זבולון הייתה מצוירת אניה , רמז
לפסוק:" זבולון לחוף ימים ישכון והוא לחוף אניות"- סמל לחיי מסחר ולעושר
שבא בעקבותיהם.
כיון
ששבטים אלו זכו ביוקר ובטוב עלי אדמות –היו הם הנבחרים ע"י הקב"ה לעמוד
בראש המחנה.
ואמתי
ניתן להפיק את הטוב והיקר משלושת מתנות ותכונות אלה? ממשיך המדרש ואומר: בזמן שהן
מתנות שמים, ובאות מכח התורה, אבל גבורתו, חכמתו ועשרו של בשר ודם אינם נחשבים
לכלום, וכמו שכתוב בספר ירמיה (ט כב) " כה אמר ה' : אל יתהלל חכם בחכמתו, ואל
יתהלל הגיבור בגבורתו, ואל יתהלל עשיר בעושרו".
כיוון
שכאשר האדם חושב שכחו ועוצם ידו עשה את החיל הזה- ממילא אינו מודה לקב"ה על
התכונות הטובות שחננו בהם , וממילא אבד הערך של אותם התכונות.
כמו
שהלב נמצא במרכז גוף האדם ומחייה את כל אבריו , כך המשכן ממוקם באמצע ובמרכז מחנה
ישראל, ללמד שהעיקר הגדול,שממנו נובעים כל הטוב והיקר והיפה שבעולם הוא "השכל
וידוע אותי"(ירמיה שם) אור ה' המתפשט אלינו דרך משכן העדות , והתורה שבתוכו
(עפ"ס קמץ המנחה).
לך חייל
יקר, שבת שלום
מתושבי
הישוב היהודי בחברון