מי צריך
בכלל מלך?!
השבת אנו קוראים בפרשת שופטים את
המצווה "שום תשים עליך מלך"
מצווה ידועה וחשובה שניתנה לעם ערב
כניסתם לארץ
מצד שני בימי שמואל הנביא (זוכרים
אותי מהבגרויות?) כשבא העם ותבע משמואל שימליך עליהם מלך על מנת "לשפטנו ככל
הגויים" כדברי הפסוק, הקדוש ברוך הוא מסכים אך מביע אכזבה וירע הדבר בעיני
שמואל..
אז מה קורה כאן? כן מצווה או לא
מצווה?
הרבי מליובאוויטש מסביר שלמלך בעם
ישראל יש 2 תפקידים
כשהעם נמצא במדרגה רוחנית ומוסרית
נמוכה נדרש ממנו לדאוג שיהיה חוק וסדר ומורא של מלכות אפשר להשוות את זה (ויסלחו
לי הצעירים...) לצורך ב"דיסטנס" וטירטורים לטירונים כדי שיכנסו לתלם
ויבינו מה נדרש מהם מתוך משמעת וקבלת עול.
אך כשהעם נמצא במדרגה עליונה תפקיד
המלך הוא להרים את כולם למדרגה גבוהה אף
יותר ולקשר בין עם ישראל לאלוקיו באופן יותר עמוק ופנימי.
ולכן כשהחברה באים לשמואל ומבקשים מלך
כדי שישליט סדר וישפוט כמו כל מלכי האומות אז שמואל הנביא מביע את רצון ה' שתפקיד
המלך יהיה בעיקר לרומם ולא להנחית כאפות לעבריינים...
אנחנו נמצאים בחודש אלול וימי ההכנה
לראש השנה שבו כל יהודי מגדול ועד קטן יתאחדו לשמוע קול שופר שנועד להמליך עלינו
מחדש את מלכו של עולם.
כמובן שאנחנו מאחלים לכם להיות בבית
בשבת אבל אם אתם כבר פה תנסו לתפוס קצת ממה שיש לחברון להציע לכל יהודי כמו בנים
שבאים לבקר אצל האבות