בס"ד
פרשת
שופטים
" כי תבואו
אל הארץ אשר ד' אלקיך נתן לך וירישתה וישבת בה, ואמרת אשימה עלי מלך ככל הגוים אשר
סביבותי. שום תשום עליך מלך אשר יבחר ד' אלוקיך בו..."
פרשת מינוי מלך לישראל מעוררת מספר שאלות
תמיהות : ניתן להבין מהפסוק, שהצווי למנות מלך, בא כתשובה להתעוררות
"מהשטח". העם מחליט שהוא רוצה להרגיש חלק מאומות העולם הנורמליות,
הנמשלות בידי דמות המלך וכל גינוני מלכותו. לכן ד' מצווה למנות להם מלך. ומצד שני
: אם לא ירצו, לא יהיה להם מלך.
איפה ראינו מצוה שתלויה כולה ברצון העם? ועוד,
האם התורה תסכים לרצון כזה שבעצם מתוך רצון להדמות לגוים?, וכלשון הרמב"ן הרי
" אין ישראל ראוין לקנא בעושי עולה!"
וראוי לשים לב, שכאשר בימי שמואל הנביא מתעוררת
הדרישה למלך, שמואל מגיב "דעו רבה רעתכם...לשאול לכם מלך". הרי אם מנוי
המלך תלוי ברצון העם, במה חטאו?
הרמב"ן מסביר כי אכן יש מצוה למנות מלך ומצוה
זו לא תלויה ברצון העם. אלא כחלק מהסדר של מנוי המלך, ישנה מצווה שהעם יתייצב לפני
הכהנים והשופט (המנהיג) ויבקשו להם מלך. וזה שכתוב "ככל הגוים אשר
סביבותי", מרמז למה שיקרה בעתיד בימי שמואל הנביא. הם בקשו מלך להרגיש עם נורמלי,
לא על מנת לקים את רצון ד'. ובכך החטיאו את המטרה.
יש תפקיד היסטורי לכל אומה ואומה שאי פעם קמה
על במת ההיסטוריה. כל אומה ואומה עם תכונותיה המיוחדות והיחודיות.
בורא עולם העניק תכונות לכל אומה לפי המשימה
שהיא ממלאת. גם צורת השלטון לא זהה בין העמים, לכל אחד מתאים צורת שלטון לפי
תכונותיו. לדוגמא, יש אומות שללא חופש, היא לא תגיע להישגים. ויש אומות שדוקא
החופש עומד בעוכרן. הן זקוקות ליד ברזל להחזיקן בדרך ליעודם.
אכן בורא עולם בחר לעמו ישראל את סדרי שלטון
המתאימים ביותר. עם ישראל צריך לקבל על עצמו מלך, שמלכותו היא אמצעי לקבלת עול
מלכות שמים. המלך הוא נציגו הבחיר של בורא עולם, שדרכו כל סדרי השלטון ומדינה
המונהגים על פי התורה, מבטאים את רצון ד' ומגלים נוכחותו לכל הבריאה.
חייל יקר, שבת שלום!
תושבי הישוב היהודי בחברון