פרשת שופטים

בס"ד

פרשת שופטים

גם בפרשתנו השבוע מתועד המשך נאום המצוות של משה רבנו בו הוא פורס לפני העם את המבוקש מהם מאת ה' ית' – תחילה במישור הפרטי ואחר כך במישור הציבורי. ביחס להנהגה הציבורית, בה מתרכזת פרשתנו במיוחד, ישנה תביעה להקים שלטון מרכזי שבמסגרתו יתפקדו שופטים, שוטרים, מלך, נביא, כהנים ולויים – כולם בעלי תפקידים שונים אבל משולבים יחד להבטיח את הנאמנות לחוקי ה' ולשלילת האלילות.

בדברו על מעמד הנביא מציין משה שמונה אופני כישוף שהיו מיושמים בימיו, רובם בחקר עתידות, וכולם פסולים ואינם מזוהים כנבואה אלקית.

ההתנגדות לעסוק בכל אופני הגדת עתידות הנ"ל בפרשתנו מובעת בפסוק אחד האומר: "תמים תהיה עם ה' אלקיך" (דברים י"ח / י"ג). משמעות ההגד הזה היא שנדרש האדם בישראל לקבל את כל ההוויות המלוות אותו בחיי עולם הזה בהשלמה מלאה ובאמונה שלמה שהמתרחש בא לו בהשגחה פרטית מאת בורא עולם; ורק אותה השגחה שולטת עליו ועל כל ארועי חייו ולא שום כח אחר.

בהקשר הזה אין "התמימות" חסרון או חולשה בדעת; אדרבה – היא גלוי של דעה צלולה המתבטאת על ידי דוד המלך בלשון: "ה' רועי לא אחסר... גם כי אלך בגיא צלמות לא אירא רע כי אתה עמדי" (תהילים כ"ג) הידיעה המוצקת שרועה אחד לאדם, ולא שניים או יותר, מוסיפה לאדם עוצמה של קשר ובטחון ב"כל-יכול" (ית"ש).

התפישה הזאת אינה קוראת לפסיביות מצדו של האדם: מעשיו הנבחרים בדרך הטבע ובהגיון אנושי מתוך בחירה חפשית, וכן דבוריו ומחשבותיו, יכולים בהחלט להשפיע על אופן ההשגחה העליונה הנהוגה כלפיו, אולם אין הכרח בדבר. אין הוא שולט על משגיחו אלא להפך; והעיקר דבקותו הבלעדית עם האחד והיחיד המחליט וקובע את כל העשוי לו לטוב ולמוטב. אמונת ה"תמים" הזה אומרת לו שמשגיחו העליון הוא הטוב ומטיב וממילא גם גזרתו הרעה, בהערכת אנוש, מתקבלת אצלו בהשלמה מלאה כדבר המכוון לטוב לו.

הנביא בישראל הינו במהותו שליח של המשגיח העליון היחיד (ברוך הוא) וכשליח נועד הוא למסור את הדרכתו, אזהרתו ולפעמים אף הבטחתו של שולחו אל המושגחים לטוב להם. במלוי תפקיד זה הוא אינו עומד ברשות עצמו בשום פנים ואופן; ואין הוא בתקן מגיד עתידות מקצועי עצמאי. כל האסורים החלים על כל אדם בישראל להתרחק מכוחות הזרים מטבע חלים גם עליו.

על דעת חכמנו ז"ל פסקה נבואה מישראל עוד בתחילת ימי בית שני ועם השבת השכינה לציון היא תתחדש. לגלוי הנפלא ההוא אנו מתפללים ומצפים בכל יום ומאחלים לעצמנו שנזכה לחזות בו עוד בחיינו ובמהרה.

לך חייל יקר – שבת שלום!
מתושבי הישוב היהודי בחברון