בס"ד
פרשת
קורח
בדרך כלל אין התורה מתעדת תגובות דורו של משה
רבינו לסדרים שהנהיג על פי ה' בקרב עמנו. באופן חריג קוראים אנו בשבת כיצד מתארת
התורה מרד שארגן איש אחד משבט לוי, קורח שמו, המכוון לערער על מינויו של משה
למשרות ההנהגה הרוחנית של האומה; ובמיוחד על מינויו של אהרון אחיו לכהונה הגדולה.
סיסמת המרד היתה "כל העדה כולם קדושים, ובתוכם ה'; ומדוע תתנשאו על קהל
ה'?!"
כמענה למורדים פתח משה: "בקר, ויודע ה' את
אשר לו, ואת הקדוש והקרוב אליו, ואת אשר יבחר בו יקריב אליו". לפי פשוטו של
מקרא, בקש מהם משה לחכות עד המחרת בבוקר, בתקווה שבינתיים יחזרו בהם, ואז יקרה
ארוע שעל ידו יתברר מן השמים מי נבחר לשרותי הלויה ולעבודת הכהונה.
אולם מקריאתו המיוחדת של משה בלשון
"בקר" דרשו חז"ל בהעמקה נפלאה כך: "אמר להם משה, גבולות חלק
הקב"ה בעולמו – יכולים אתם לערב (לערבב) יום ולילה? והוא שאמר הכתוב בתחילה
"ויהי ערב ויהי בקר, ויבדל אלקים בין האור ובין החשך (בראשית א' ד'-ה') בשביל
תשמישו של עולם (לצורכי העולם); כך הבדיל ישראל מן האומות שנאמר: "ואבדיל
אתכם מן העמים להיות לי" (ויקרא כ' / כ"ו); וכך הבדיל אהרון שנאמר "ויבדל
אהרון להקדישו (ב)קדש קדשים" (דברי הימים א' כ"ג / י"ג). אם יכולים
אתם לערב אותה הבדלה שהבדיל בין האור ובין החושך, אתם יכולים לבטל את זה"
(במדבר רבה פרשת י"ח – אות ז') .
לפי דברי המדרש הנ"ל הניח משה בדבריו יסוד
חשוב בהבנת קדושת ישראל וכן קדושת הכהנים – אהרון וזרעו. קורח ועדתו טענו שצריך
להאמר לכל הרוצה להיות במשרות של משרתי ה'
"מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחיקוך" (משנה עדויות פרק ה' – משנה ז') – כלומר,
האפשרות של התקדשות מבוססת אך ורק על מעשים.
ואם כן, למה לא ייבחר בבחירות עממיות
ודמוקרטיות לכהונה הגדולה אדם כל שהו בעל מעשים ראויים , והרי כל העדה כולם
קדושים? מדוע נבחר אהרון על ידי משה אחיו לבדו?
השיב משה שלא קדושת ישראל ולא קדושת אהרון
מבוססת אך ורק על מעשים אלא קדושתם מבוססת בעיקר על בחירה אלוקית הטבועה בחוקי
בראשית בדיוק כמו חוקי הטבע וממילא אם אי אפשר להחליף יום ולילה, ולהפך – כך אי
אפשר להחליף, למלוי יעודו, את עם ישראל באומה אחרת ; וכן אי אפשר להחליף את אהרון
וזרעו בעבודת הכהונה.
המעשים אמנם יכולים להשפיע על התגלות תכונות
הקדושה עד כדי כסויין זמנית, אבל הקדושה אינה מתבטלת עולמית.
יהי רצון שנזכה במהרה לראות בהתגלות המלאה של
קדושת עמנו הנועד להיות "ממלכת כהנים"; וכן בבנין בית הבחירה בו תתגלה
קדושת זרע אהרון המשרתים בו בעבודת הכהונה כתקונה.
חייל
יקר, שבת שלום!
תושבי
הישוב היהודי בחברון