פרשת בלק

פרשת בלק

פרשה מה זה מעניינת... ואם הציטוטים ארוכים, אנא אל תתיאשו! גם הם מעניינים. קראו , התבוננו ותהנו.

בלק ראה בעין אחת, מה שרבים לא רואים בשתיהן. ברגע של אמת קלט את משמעות עם ישראל, את סוד בדידותו ויחודו.
מעל פסגת הרי מואב, עמד בלעם שתום העין המום ומשתאה. הברק האלוקי פגע בלב אנטישמי זה והאיר בו לרגע, ובהארת פתאום את משמעות הם ישראל עד עמקו. שם מעל פסגת ההר צפה בעם השוכן בעמק למרגלות ההר, והנה צעדו בסך, לנגד עיני רוחו כל דורותיו של עם זה. בפנורמה היסטורית רחבת היקף הוא קלט את המראות והבין את משמעותן. לפתע תש כוחו, הקללות שהכין לעם זה נחנקו בקרבו, במקומן צף הכורח לברך. המראות כפו עליו לשאת את משלו ולתאר את מהות עם ישראל כמות שהוא.
"מה אקוב לא קבה א-ל" כי מראש צורים אראנו ומגבעות אשורו הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב"
 (במדבר כ"ג ח' – ט')

וכך מאירים הפרשנים את דבריו: "אני (בלעם) מביט ורואה אותו ישכון לבדד ואין עם אחר שיתחבר אליו כמו שיתקבצו עמים רבים ואומות שונות להיות מחנה אחד (ברית המועצות, ארצות הברית, גוש היורו וכו' וכו') אבל אלו (ישראל) כולם תורה אחת ומשפט אחד להם וגוי אחד הם, וישכון בדד בשם יעקב וישראל, כאשר אני רואה אותו עתה, כן ישכון עולמים בטח בדד עין יעקב... ואין אומה שתתגבר עליו ולא שיטפל  (=יתחבר) הוא אליה". (רמב"ן).

זו המפה ההיסטורית הייחודית שלנו, היא גרמה לרבים שלא הבינוה, אי נוחות וסבל רב. אחרים קלטו את בשורתה ראו בבדידותה זו ברכה, אך אלה גם אלה יודעים שהם ניצבים בפני תופעה שאין לה אח ורע בתולדות העמים. להלן נקודת תצפית של בן דורנו – ד"ר יעקב הרצוג ז"ל שהיה יועץ מדיני של 3 ראשי ממשלות בישראל והיה חריף עד כדי כך שכינויו היה "צפנת פענח". בין השאר היה שגריר ישראל בקנסה, שגריר ישראל באו"ם, מועמד לרב ראשי לאנגליה, היה בנו של הרב הראשי הרב יצחק הלוי הרצוג זצ"ל ואחיו של נשיא המדינה לשעבר.

הדברים מצוטים מתוך חוברת שכתב "הן עם לבדד ישכון".

הכרת העולם הנוצרי בייחודו של העם היהודי:

לפני שנתיים בתקופת מלחמת ששת הימים, היו כאן 15 תיאולוגים נוצריים. הם היו ראשי פאקולטות לתיאולוגיה ב- 15 אוניברסיטאות אמריקניות. הם נשלחו ע"י הממשלה האמריקנית למזרח התיכון לדווח על הצד הרוחני של העמים השונים.

הם הגיעו למדינת ישראל ועפ"י דרכנו הראינו להם כל בית חרושת חדש וכל קיבוץ וכו', כאילו מעולם לא ראו כדברים הללו. הם אמרו: הכל טוב ויפה, אבל אין אנו מומחים לא לחקלאות, לא לתעשיה, וזה לא מעניין אותנו. גם באמריקה יש פה ושם תעשיות. אנחנו באנו לבדוק, מה זה אומר מבחינה היסטורית רוחנית. אנו צריכים ללמד כמרים ברחבי ארה"ב, אנו פאקולטות לתיאולוגיה. הזמינו אותי לשיחה אתם, והיו ביניהם מכל המינים, כל הקשת הנוצרית: קאתולים, פרוטסטאנטים מכיתות שונות.

אני שאלתי אותם, איך הם רואים זאת. הם אמרו שהם באמת אינם יודעים להגדיר מה שהם רואים. אפשר שזו תופעה ניסית או משהו אחר שאין הם יודעים להגדירה מבחינה תיאולוגית דתית טהורה. אמרתי להם: תראו, אני איני יכול לשכנע אתכם. אני יהודי ואתם נוצרים דרכינו נפרדות. אבל אשאל אתכם שאלה: אנו מאמינים במושג של עם לבדד ישכון. אנו מאמינים בני מאמינים מקבלים שזה נאמר לפני 3300 שנה, מפי בלעם, גדול נביאי אומות העולם, שעליו אמרו חז"ל: בישראל לא קם כמשה, באומות העולם קם. זו אגב אימרה של העזה אדירה, להגיד שנביא אומות העולם בלעם עמד בדרגה גבוהה יותר מכל נביאי ישראל חוץ ממשה. הוספתי ואמרתי להם: אתם מדברים על רוח אקומינית. היכן יש לכם דבר כזה, באיזה מקום אחר יגידו לכם דבר כזה? אמרתי להם שלפי תפישתי יש הסבר, מדוע חז"ל אמרו עליו כך. כל נבואה אדם מסוגל בהבנתו ראשונית לתפוש. הוא אינו מסוגל לתפוש, איך באה הנבואה, וזה מעשה ההשגחה.

אבל כשם שאדם מסוגל להגיד: בעוד עשר שנים הוא מניח שיהיה כך וכך, יש בזה מעין ניצוץ קטן של נבואה. אבל אם תכפיל את זה באלפי שנים, ויקום אדם והוא יכול לראות חזון עולם, שבו קשור בית ישראל, זה מעבר לתפישת אנוש.