אז מה יש לנו היום בפרשת השבוע?
ממש טלנובלה משפחתית (סליחה על הביטוי) יעקב אבינו אבי האומה, אוהב את יוסף בן הזקונים שלו, מה זה אוהב... מפנק אותו במיוחד ומבכר אותו על פני אחיו.
יוסף מצידו מכיר בערך מעמדו לא נפרד מהמעיל המיוחד שעשה לו אביו. למרות היותו כמעט צעיר האחים לא נמנע מלבקר אותם וגרוע מכך לפרסם קלונם בפני אביהם (כלומר בלשוננו "להלשין" עליהם חלילה) האחים מצידם לא נשארים חייבים ומתעבים אותו, בואו נוסיף "לתבשיל" הזה את חששם הגדול מפני "סלקציה" משפחתית כפי שקרתה אצל סבא אברהם וסבא יצחק כאשר נדחה ישמעאל מפני יצחק ועשו מפני יעקב, ונבין שיש לנו כאן יורה רותחת של חשש עצום שמא עומד יעקב להוציא אותם החוצה מהמשפחה לטובת יוסף המפונק בן האישה האהובה רחל.
ממש טלנובלה משפחתית (סליחה על הביטוי) יעקב אבינו אבי האומה, אוהב את יוסף בן הזקונים שלו, מה זה אוהב... מפנק אותו במיוחד ומבכר אותו על פני אחיו.
יוסף מצידו מכיר בערך מעמדו לא נפרד מהמעיל המיוחד שעשה לו אביו. למרות היותו כמעט צעיר האחים לא נמנע מלבקר אותם וגרוע מכך לפרסם קלונם בפני אביהם (כלומר בלשוננו "להלשין" עליהם חלילה) האחים מצידם לא נשארים חייבים ומתעבים אותו, בואו נוסיף "לתבשיל" הזה את חששם הגדול מפני "סלקציה" משפחתית כפי שקרתה אצל סבא אברהם וסבא יצחק כאשר נדחה ישמעאל מפני יצחק ועשו מפני יעקב, ונבין שיש לנו כאן יורה רותחת של חשש עצום שמא עומד יעקב להוציא אותם החוצה מהמשפחה לטובת יוסף המפונק בן האישה האהובה רחל.
ואם לא די בכך מוסיף יוסף שמן או בנזין למדורה כאשר הוא מספר לאביו
ולאחיו על חלומותיו למלוך על האחים. זה כבר הדגיש את הסאה.
מספרת לנו התורה שהאחים "שנאו אותו" בטוי כזה בתורה משמעו
תהום של שנאה וכפי שנראה בהמשך משמעותו טרגית ביותר. יעקב אבינו לא חש בכל זאת
(קצר בתקשורת המשפחתית) הוא שולח את יוסף לבקר את אחיו ולדרוש בשלומם, בעת רעיתם
את הצאן במרחק כ 100 ק"מ מביתם. (משהו כמו 3 ימי הליכה מאומצת בשטח מאוים) גם
יוסף לא חש או לא חשש מהשנאה המבעבעת. אבל האחים ראו אותו מרחוק... והחליטו לעשות
לו איך אומרים בלשונינו "כיפה אדומה" לחסל אותו בלי להשאיר עקבות.
רק ראובן הבכור שבכורתו בסכנה מוחשית מפני התחרות עם יוסף הבכור (לאמו רחל) תופס "אחריות הורית" ומחליט להחזיר אותו בשלום לאביו. זה דורש תחכום, סתם כך להגיד לאחים עזבו תרדו ממנו זה לא ילך האחים לא ישמעו לו. אשר על כן הוא משכנע אותם לפחות להרויח משהו מהעלמתו של יוסף-" השליכו אותו אל הבור הזה אשר במדבר וידח אל תשלחו בו". בכל אופן אח שלנו בן של אבא שלנו יהיה לנו קצת קשה להמשיך לחיות כרגיל באם נרצח אותו בידינו. וגם יהודה התעשת הוא אומר להם- בואו נמכור אותו והוא יעלם לנו מהעיניים שוב לא נראה אותו והוא יוכל רק לחלום לשוב לראות את בית אבא, כך אמר יהודה לאחים, והם השתכנעו.
התורה מעידה שראובן "עבד" עליהם הוא התכוון להוציא אותו מהבור ולהשיבו אל אביו, אבל לא כך קרה, יוסף הושלך לבור ע"פ התכנון אך ראובן נאלץ לעזוב לאחר מכן את הזירה לזמן מה וכאשר הוא שב, להשלים את המשימה הוא גילה לחרדתו שיוסף איננו. האחים פעלו ע"פ התכנון הראשוני ומכרו את יוסף בהזדמנות הראשונה (הם קיבלו נעלים תמורתו) ההמשך הוא ידוע, יוסף נמכר למצרים עלה לגדולה במהירות ובאותה מהירות הושלך לכלא על לא עוון בכפו שהה שם 12 שנים ויצא משם לתפקיד משנה למלך מצרים שהיתה המעצמה בימים ההם. "ונראה מה יהיו חלומותיו "- אמרו האחים- ראינו.
רק ראובן הבכור שבכורתו בסכנה מוחשית מפני התחרות עם יוסף הבכור (לאמו רחל) תופס "אחריות הורית" ומחליט להחזיר אותו בשלום לאביו. זה דורש תחכום, סתם כך להגיד לאחים עזבו תרדו ממנו זה לא ילך האחים לא ישמעו לו. אשר על כן הוא משכנע אותם לפחות להרויח משהו מהעלמתו של יוסף-" השליכו אותו אל הבור הזה אשר במדבר וידח אל תשלחו בו". בכל אופן אח שלנו בן של אבא שלנו יהיה לנו קצת קשה להמשיך לחיות כרגיל באם נרצח אותו בידינו. וגם יהודה התעשת הוא אומר להם- בואו נמכור אותו והוא יעלם לנו מהעיניים שוב לא נראה אותו והוא יוכל רק לחלום לשוב לראות את בית אבא, כך אמר יהודה לאחים, והם השתכנעו.
התורה מעידה שראובן "עבד" עליהם הוא התכוון להוציא אותו מהבור ולהשיבו אל אביו, אבל לא כך קרה, יוסף הושלך לבור ע"פ התכנון אך ראובן נאלץ לעזוב לאחר מכן את הזירה לזמן מה וכאשר הוא שב, להשלים את המשימה הוא גילה לחרדתו שיוסף איננו. האחים פעלו ע"פ התכנון הראשוני ומכרו את יוסף בהזדמנות הראשונה (הם קיבלו נעלים תמורתו) ההמשך הוא ידוע, יוסף נמכר למצרים עלה לגדולה במהירות ובאותה מהירות הושלך לכלא על לא עוון בכפו שהה שם 12 שנים ויצא משם לתפקיד משנה למלך מצרים שהיתה המעצמה בימים ההם. "ונראה מה יהיו חלומותיו "- אמרו האחים- ראינו.
מסקנות מהסיפור – א. יש מנהיג לבירה שעושה את העבודה מאחורי הקלעים
שאפשר לסמוך עליו במאה אחוזים! ב. סכסוכים, חשדות טענות קשות קיימים אצל כולנו
משחר ההיסטוריה.
אז ממה עושים כדי להתגבר עליהם ולהשתמש בהם כמנוף לעליה ולא שהם הסכסוכים יקברו אותנו?
אז קודם כל תקשורת אם קין היה מדבר עם הבל במקום לכלות בו את זעמו הפראי, אם האחים היו מדברים עם יעקב ומבררים את כוונותיו, אם יוסף היה מדבר עם האחים ולא שופט אותם, התוצאה הייתה אותה תוצאה אבל בכיף יוסף היה מלך, יהודה או ראובן היו ה-0 שלו. דוד היה מלך בתורו והשושלת של שאול (יונתן) היה חובר לדוד ומקימים יחד את מלכות ישראל הנצחית.
רבותי חיילים יקרים! "עין טובה" לימוד זכות על עצמנו ועל רעינו, זוהי המסקנה הגדולה שזועקת מהפרשה. נכון שקורא הדורות מראש אירגן את ההיסטוריה והיא תגיע לחוף מבטחים אך בידינו לנווט אותה במסלול ישיר ונפלא ולא לאפשר לה לעבור במסלול עקלתון ומלא סיבוכים, עין טובה לימוד זכות על כולם זה כל הסיפור!
אז ממה עושים כדי להתגבר עליהם ולהשתמש בהם כמנוף לעליה ולא שהם הסכסוכים יקברו אותנו?
אז קודם כל תקשורת אם קין היה מדבר עם הבל במקום לכלות בו את זעמו הפראי, אם האחים היו מדברים עם יעקב ומבררים את כוונותיו, אם יוסף היה מדבר עם האחים ולא שופט אותם, התוצאה הייתה אותה תוצאה אבל בכיף יוסף היה מלך, יהודה או ראובן היו ה-0 שלו. דוד היה מלך בתורו והשושלת של שאול (יונתן) היה חובר לדוד ומקימים יחד את מלכות ישראל הנצחית.
רבותי חיילים יקרים! "עין טובה" לימוד זכות על עצמנו ועל רעינו, זוהי המסקנה הגדולה שזועקת מהפרשה. נכון שקורא הדורות מראש אירגן את ההיסטוריה והיא תגיע לחוף מבטחים אך בידינו לנווט אותה במסלול ישיר ונפלא ולא לאפשר לה לעבור במסלול עקלתון ומלא סיבוכים, עין טובה לימוד זכות על כולם זה כל הסיפור!