פרשת בלק
אחרי ששליחי בלק מלך מואב הצליחו לשכנע את בלעם לבוא יחד עמם למואב לקלל את ישראל, מספרת התורה "ויחר אף א-הים כי הולך הוא". ושאלו המפרשים על מה היה חרי האף הזה, הרי כבר אמר לו השי"ת לבלעם "אם לקרוא לך באו האנשים קום לך אתם"!
רש"י ע"ה פירש "אם לקרוא לך" לך להנאתך ולטובתך, דהיינו אם ההליכה יחד עם שליחי בלק טובה היא לך, ויש לך הנאה ממנה, אזי קום לך עמם. ע"פ דברי רש"י הסביר רבינו לוי יצחק בעל הקדושת לוי זיע"א, שכשיצא בלעם לדרכו יחד עם שליחי בלק, גילה שיש לו הנאה מכך שהולך להזיק לעם ישראל ולקללם, וזה היה חרי האף הגדול עליו, שיש לו הנאה מלקלל לישראל.
בהמשך מספרת התורה על מלאך ה' שנצב לקראת בלעם בדרך, והגם שבלעם לא ראהו אתונו ראתה. ומכיון שעמדה ולא המשיכה ללכת, הכה אותה בלעם במקל, וע"ז מלאך ה' גוער בבלעם "על מה הכית את אתונך זה שלש רגלים" וכו', ויש להבין מדוע גער בו מלאך ה', הרי דרך העולם שכשאדם לא מצליח להשתלט על בהמתו ולכוין אותה, יש בידו להכותה ומה בכך.
והסביר הרב הנז' זיע"א, שמכיון שציוה השי"ת לבלעם "לך עם האנשים ואך את הדבר אשר אדבר אליך אותו תעשה", היה צריך בלעם להתבונן טוב טוב לראות אם יש משהו חריג בדרכו, שעל ידו מעביר לו השי"ת מסר. בלעם היה להוט לקלל את ישראל, ולהתפאר בכך בפני בלק, ולזכות בממון הרב המובטח לו, והתעלם מהסימנים שנקרו בדרכו. שהרי אף פעם לא קרה שאתונו עשתה לו בעיות, ומה קרה עתה, וע"ז חרי האף מצד מלאך ה' אל בלעם.
נמצינו למדים, כמה צריך להשתדל להיטיב עם עם ישראל, הן אומות העולם ומכל שכן כל פרט ופרט מעמ"י, וכשאוה"ע מרעים לעמ"י ועוד מתוך הנאה, יש עליהם קטרוג גדול בשמים. ומכיון שאנו מאמינים באמונה שלימה גמורה ומוחלטת שהשי"ת מלוה אותנו על כל צעד ושעל, אנו צריכים להתרגל תמיד לשמוע ולהבין את דבר השי"ת מתוך התורה, ומתוך כך להתבונן על המציאות בה אנו חיים, ולעקוב בדריכות ובעדינות הרגש והמחשבה איזה סימנים מוסר ומראה לנו השי"ת, את הדרך אשר נעלה בה אל הגאולה הבאה וקרבה.
ה' ישמור צאתכם ובואכם מעתה ועד עולם, לא יתיצב איש בפניכם, פחדכם ומוראכם יתן ה' על פני כל הארץ אשר תדרכו בה כאשר דבר לכם, ובא לציון גואל וישראל ישכון לבטח, ושב יעקב ושקט ושאנן ואין מחריד.
שבת שלום!